کتاب راه اندازی برند
صفحه
هرگونه راه اندازی موفق برند باید از طریق جایگاه سازی انجام پذیرد تا به یک استراتژی صحیح در برند منجر شود. “ال رایس و جک تروت” درباره این ضرورت در بازاریابی کلاسیک، در اوایل دهه 1980 اینگونه نوشته اند: «جایگاه سازی، باید دغدغه فکری شما باشد».
جایگاه سازی برند عبارت است از ” طراحی محصولات، تصاویر و فعالیت های شرکت به نحوی که بتواند جایگاه ارزشمند و متمایزی را از رقبا در ذهن گروه های هدف ایجاد کند
“تروت و رایس” جایگاه سازی را بصورت یک «سیستم سازمان یافته برای یافتن دریچه ای در ذهن مشتریان» تعریف می کنند. این ایجاد ارتباط تنها می تواند در زمان درست و تحت شرایط درست انجام پذیرد.
پنجره ذهنی مشتریان شما، رو به منظره آینده بالقوه برند شماست و تعیین زمان و شرایط درست، بیشتر با تمرکز بر اینکه چه چیزی برای مشتری مهم است سرو کار دارد، نه اینکه چه چیزی برای شما اهمیت دارد.
کار بسیار قابل توجه “دیل کارنگی” با این مضمون که : «چگونه دوستان خود را تحت تاثیر قرار دهید و بر آنان نفوذ داشته باشید؟» حکایت از این مطلب مهم دارد که: برای هدایت موفقیت آمیز افراد بسوی جایگاه خودمان، ابتدا باید به خوبی از نقطه نظر آنها به اوضاع بنگریم و صمیمانه با آنان رفتار کنیم. اینکه آیا آنها مصرف کننده هستند یا مشتریان بالقوه، شمایند که باید راهی برای ارتباط با آنها در یک مقیاس بزرگ بیابید و اذهان آنها را تسخیر نمایند تا محصولات شما را بخرند و یا اینکه با شرکت شما به کسب و کار بپردازند.
اصول اساسی جایگاه سازی که در سال 1969 و بعد از آن توسط “تروت و رایس” در دهه های 70 و 80 میلادی مطرح گردید از زمان پیدایش بارها بررسی و تأیید شده اند. من و مشتریانم این اصول را که از 20 سال پیش زمزمه می شد را به معرض نمایش گذاشتیم و چندی پیش، پس از بارها دوباره با موفقیت و به طور قابل توجهی اثبات گردید.
توجه داشته باشید که اصول با تعریف تغییر نمی کنند. زمان تغییر می کند، نگرش تغییر می کند، تکنولوژی تغییر می کند اما اصول جایگاه سازی برند همیشه برحسب کاری که می کنیم پایدار باقی می ماند.
این کتاب، بصیرت و استراتژی تایید شده برند را مطرح می سازد، بطوری که باعث جلب مخاطب شود و آنان را از بالقوه بودن بسمت بالفعل شدن و و در نهایت به سوی خرید هدایت نماید.
در یک جمله ” در این کتاب به شما استراتژیهای یاد داده می شود که “چگونه یک برند را به راه اندازید نه یک محصول را”