قول برند
- یک قول واقعی می تواند یک مشتری را به سرمایه همیشگی تبدیل نماید
- نویسنده: دکتر محمود سمیعی نصر
- ناشر : نشر چشمه
276
صفحه
قول به مشتری مفهومی است که مشتری انتظار دارد قطعا” توسط مدیران بنگاه اقتصادی مورد نظر بر آورده شود و چنین برداشت می نماید که قطعا” می تواند بر روی این قول حساب نماید. لذا توجه به این مسئله ضروریست که به مشتری قول واقعی و دور از هر گونه اغراقی داده شود که انتظاری فراتر از توانمندی سازمان در ذهن مشتری شکل نگیرد. یافته های تحقیقات صورت گرفته که در زیر در قالب یک مدل ذهنی ارائه شده است بیاانگر این واقعیت است که سرانجام یک قول واقعی می تواند یک مشتری را به سرمایه همیشگی(مشتری مادام العمر) یک بنگاه اقتصادی تبدیل نماید. یافته های تحقیق مولف نشان می دهد که بسیاری از مشتریان راضی به علل مختلف بعد از مدتی به برندهای دیگری تمایل نشان می دهند. و در همین راستا مشتریان وفادار نیز به تعدادکمتری لاکن با کوچکترین غفلتی که از طرف برندی که به آن وفادار هستند و یا نوآوری رقبای آن برند علاقه خود را به برندهای دیگر ابراز می دارند. لذا از ابعاد روانشناسی شاید بتوانیم این رفتار را بصورت زیر بیان نمائیم. که با ارائه یک قول واقعی به مشتری و تعهد به آن ما موفق به تسخیر ذهن مشتری و جلب رضایت او نائل شویم ،که فیلیپ کاتلر در این رابطه از عبارت ” من بدنبال تسخیر ذهن تو هستم “ یاد می کند. در ادامه با استمرار تعهد به قولهای داده شده ، خریدهای مکرر مشتری را شاهد باشیم و سرانجام او را به مشتری وفادار خود تبدیل نمائیم. اگر این ارتباط بدرستی صورت پذیرد هم ارزشهای فراوانی برای مشتری در بر دارد ( ( Customer Super Value و هم سود چشمگیری عاید (Super Profit ) بنگاه اقتصادی شود. باید توجه نمائیم که این ارزش باید برای طرفین ایجاد شود تا این ارتباط محکم و استوار به رشد خود ادامه دهد. لکن یافته های تحقیق بیانگر این واقعیت است که برای تبدیل نمودن یک مشتری وفادار به یک سرمایه همیشگی به غیز ذهن تسخیر قلب او برای تبدیل نمودن او به یک مشتری طرفدار و نهایتا” تسخیر روح او برای تبدیل نمودنش به یک هوادار پر وپا قرص که به یک دارائی همیشگی بنگاه محسوب شود و بتوان در برنامه ریزیهای آینده بر حضور او حساب کرد .