اصول مدیریت برند
صفحه
با اتمام بخش اول و کسب اطلاعات اولیه در خصوص مفاهیم و اصول برند و برند سازی ،در این بخش مديريت برند را با 7 رويکرد مورد بررسي و تجزيه وتحليل قرار خواهیم داد. اين هفت مكتب فكري، اساساً برداشتهاي مختلفي از برند، ماهيت تعامل و ارتباط برند با مشتري و نحوه خلق و مديريت ارزش گذاري برند را عرضه مي نمايد. درك اين هفت رويکرد بصورت مجزا، بينش عميقي را نسبت به ضعف ها و قوت هاي هر رويکرد ایجاد نموده و پس از آن نیز کلیت پتانسیل مدیریت برند را روشن می کند. اين درك جامع، خواننده را قادر مي سازد تا ضمن آشنائي با ديدگاههاي مختلف، استراتژي هـاي مناسبي را بـراي خلق برنـد مورد علاقـه خـود كه مـنطبق با چـالش هـا و فرصت هاي مكاني و زماني خود مي بيند، تدوين نمايد.
اين هفت رويکرد عبارتند از :
رويکرد اقتصادي: برند به عنوان بخشي از آميزه بازاريابي.
رويکرد هويتي: زمانی که برند به هويت شركت پيوند مي خورد.
رويکرد مشتري مدار: برقراري ارتباط برند با مشتري.
رويکرد شخصيتي: برند به عنوان يك شخصيت انساني.
رويکرد رابطه اي: برند به عنوان يك شريك ماندني.
رويکرد اجتماعي: برند به عنوان يك موضوع محوري در تعاملات اجتماعي.
رويکرد فرهنگي: برند به عنوان بخشي از بافت فرهنگي.
شناسايي اين 7 رويکرد مبتني بر تحليل گسترده مؤثرترين مقالات تحقيقي برند كه بين سال هاي 1985 و 2006 منتشر شده اند مي باشد (300 مقاله از مجلاتی همچون مجله بازاريابي، مجله تحقیقات بازاریابی، مجله تحقیقات مصرف کننده، مجله اروپايي بازاريابي و مجله بررسی بازرگانی هاروارد).
از طرفی از آنجايي که دانش ـ علمي ـ دائما در حال گسترش است اين رويکردها نيز ثابت نخواهند بود و احتمالا نظريات جديدي در آينده ظهور خواهند کرد.
مديريت برند از عقايد علمي متفاوت زیادی نشات مي گيرد؛ مانند اقتصاد، مديريت استراتژيک، رفتار سازماني، مشتري پژوهي (مطالعه وضعيت مصرف کنندگان)، روانشناسي و … که از اين رو نيازمند تفکر چند بعدي است. اگر شما به فهرستی از رويکردهاي برند نگاه کنيد، احتمالا بسياري از عناصر برند (مانند شخصيت، رابطه و مشتري) را خواهيد ديد که در مدل هاي کتب درسي کلاسيک بکار رفته اند (براي مثال مدل هويت برند آکر، منشور برند کپفرر و هرم ارزش گذاري برند مشتري مدار کلر). بررسي رويکردهاي مختلف مي تواند يک استراتژيست را قادر سازد تا با در نظر گرفتن مهمترين مکاتب فکري در مدیريت برند، مطابق با شرایط محیطی خود نسبت به خلق مدل مديريت برندش اقدام نمايد. در اين کتاب تلاش گرديده است تا هر رويکرد به طور مجزا و به عنوان يک «نوع ايده» مورد بررسي و تجزيه وتحليل قرار گيرد تا خواننده بتواند ضمن مطالعه هر رويکرد و منشا شكل گيري آن، آمادگي در بكارگيري ترکيبي از رويکردهاي مختلف را جهت قرار گرفتن در يک مجموعه مديريتي كسب نمايد.