ارزش ویژه برند

برندها دارایی های نامشهود و بسیار ارزشمندی برای بنگاه های اقتصادی هستند. به همین دلیل است که وقتی در مورد سرمایه گذاری صحبت می کنیم و اینکه آیا سهامداران باید آنها را در نظر بگیرند، دانستن ارزش ویژه برند امری ضروری است. شرکت ها باید به ارزش ویژه برند (آنچه مصرف کنندگان در مورد یک برند خاص فکر می کنند و چگونه آن را درک می کنند) توجه کنند تا ارزش برند خود را افزایش دهند. کارآفرینان آماده اند سرمایه گذاریهای هنگفتی برای ایجاد آگاهی از برند هزینه کنند تا مشتریان برندهایشان را بشناسند و از آنها خرید کنند. اگر مشتریان از یک برند خاص قدردانی کنند و اغلب کالاهای آن را بخرند، این شرکت معمولا بازدهی بالاتری کسب می کند. علاوه بر این، اگر برندهای داخل یک بازار وفاداری مشتری بالایی داشته باشند، می‌تواند شرکت‌های جدید را از ورود به چنین بازاری منصرف کند و سهم بازار شرکت‌شان های را افزایش دهند.

ارزش ویژه برند

ارزش ویژه بـرند ارزشی است که یک کسب و کار از برند و شناخته شدن محصولات و خدمات خود به دست می آورد. بنابر تعریف دیوید آکر، ارزش ویژه برند، ارزش کلیه دارایی‌ها و تعهدات شرکت که با نام و سمبل (علامت) برند مرتبط است و در طول زمان به ارزش ارائه شده توسط کالا یا خدمات شرکت افزوده شده یا از آن کسر می‌گردد. برندها برای ایجاد این ارزش باید محصولاتی با کیفیت برتر به مشتریان خود ارائه دهند که به راحتی قابل تشخیص و به یاد ماندنی باشد. هر شرکتی برای بهبود ارزش برند باید ارزش ویژه برند را افزایش دهد ارزش ویژه برند شامل: آگاهی از برند، وفاداری به برند، کیفیت ادراک شده و تداعی برند است که بر حجم فروش یک برند خاص و سودآوری آن تأثیر مثبت می گذارد. به عنوان مثال یکی از دوستان شما قصد خرید یک ماشین لباسشویی دارد و از شما راهنمایی می خواهد. شما برند ال جی یا سامسونگ را به وی معرفی می کنید و از مزایای آن برای وی تعریف می کنید. تصویر ذهنی شما از این برند در برابر برند مثلا داخلی که شاید از هر نظر مشابه این برند باشد، همان ارزش ویژه برند است که باعث وفاداری و تبلیغ این برند از طرف شما به عنوان مشتری شده است.

ارزش برند

ارزش برند ارزش مالی یک شرکت است که بر درآمد کسب و کارها و بازارهای خاص تأثیر می گذارد و با آگاهی مشتریان از یک کالا مطابقت دارد. مثلاً در بحث پوشاک برند هاکوپیان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های طراحی و تولید پوشاک آقایان در ایران است. در نظر بگیرید مشتریان برای خرید یک پیراهن مبلغ بالائی را به  این شرکت می پردازند. اکنون یک تولیدی پوشاک مردانه را در نظر بگیرید که با همان کیفیت پیراهن تولید می کند، اما بسیار کمتری را از  مشتری خود دریافت می کند. این تفاوت قیمت همان ارزش برند است که باعث می شود مشتریان پول بیشتری آنهم با خوشحالی و خیالی راحت برای برند هاکوپیان بپردازند.

ارزش ویژه برند

مروری بر بعضی از روشهای ارزیابی برند

عوامل زیر در تمامی مدل‌ها ارزیا بی ارزش ویـژه برند مشترک است که عبارتند از:

  • میزان آگاهی و شناخت برند توسط مصرف‌کنندگان
  • کیفیت درک شده محصول(کیفیت در محصول نیست بلکه در «ذهن مشتری» است  )
  • تداعی معانی که برند در ذهن مشتری می‌کند
  • میزان وفاداری مشتریان
  • تصویر ذهنی برند

در حقیقت محل قرارگیری برند، نه بر روی محصول بلکه در ذهن و قلب مشتریان است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *